Använd alla sinnen

Inom författande pratar man ofta om att man ska gestalta istället för att beskriva. Skillnaden? Den beskrivande texten når sin läsares tanke, medan den gestaltande texten gör att läsaren känner och upplever innehållet. Så hur märker man att karaktären är spänd, att det blåser nästan storm, att någon ljuger? Knepet är att använda sig av alla sinnen när man sätter ord på hur en scen ser ut. Hur luktar, smakar, känns och låter det jag vill beskriva?

I det här med att använda alla sinnen finns en intressant koppling till inlärning. Aktuell hjärnforskning visar nämligen att ju fler sinnen som används vid inlärningsprocessen, desto fler kopplingar mellan nervceller etableras, vilket stärker minnet kopplat till den nya kunskapen. Man kan sammanfatta det med “se och höra, känna och göra”.

Såväl författare som pedagoger kan hämta inspiration från retorik och framförandeteknik. Det budskap som framförs ska ju på olika sätt lyftas fram för att bli det som publiken/läsarna/eleverna kommer ihåg när framförandet/boken/lektionen är slut. Och vad minns vi bäst: budskapet från en trött, oengagerad föreläsare som entonigt rabblar upp en massa torra fakta, eller från en entusiastisk estradör som får oss att lyssna, se, skratta, reflektera och kanske till och med testa själv? I den retoriska frågan ligger svaret: ju fler sinnen, desto bättre!

Läs mer om forskningen och resultaten, i denna intressanta artikel!