Sociala medier – är det nåt att ha, det?

Sociala medier. Fanns det uttrycket för tio år sen? Idag är det samlingsnamnet för fenomen som Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, bloggar, osv. Men kan man ha det till något vettigare än att berätta hur man mår, vad man äter, vad man har på sig och dela ännu ett gulligt kattklipp? Jag hittade en bok som påstår att man kan hitta sitt nya jobb den här vägen!

Den mycket erfarne företagaren och författaren Holger Wästlund har sammanställt 39 praktiska råd om hur man får jobb genom sociala medier. För en dryg hundralapp köper du e-boken som bland annat berättar hur du bäst formulerar din Facebook-profil, hur du skapar rätt trafik till dina webbtexter, varför du ska googla på dig själv – och hur du fixar allt detta på en timme om dagen. Jag har precis börjat läsa boken men har redan skrivit upp flera saker på min ”att göra”-lista! Och att få reda på hur företagare tänker inom både små och stora företag när de anställer känns lite som att tjuvlyssna… men ibland måste man väl få ta till såna knep. Gör det du med! 🙂