3 saker som gör hemsidebesökare glada

Med anledning av den studiecirkel jag nu leder har jag fått anledning att fundera på vad som är viktigt på en hemsida. Diverse efterforskningar kombinerat med egen erfarenhet ledde fram till denna lista. Så, här är tre saker att tänka på när du designar din hemsida. Håller du med eller tycker du att andra saker är viktigare? Kommentera gärna!

  1. Gör hemsidan responsiv
    Responsiv betyder anpassningsbar och är den där finessen du kanske lagt märke till – när hemsidan ändrar sig i storlek beroende på vilken skärmupplösning besökarens enhet har. Testa! Surfa in på en hemsida och dra sedan i webbläsarfönstrets kanter så att fönstret blir större eller mindre. Vad händer med sidans textinnehåll? Om du får rull-lister i nederkanten så är sidan inte responsiv – om texten ”flyttas om” så att du kan läsa den utan att scrolla i sidled så är den responsiv. Det här gör besökarens upplevelse trevligare, eftersom man med utbyte kan besöka sidan från vilken enhet som helst. Det uppskattas dessutom av Google.
  2. Uppdatera (start)sidan ofta
    En återkommande besökare ska känna att det hänt något sedan senaste besöket. Det ska ju vara en poäng med att vara just en återkommande besökare. Att uppdateringen ska synas på startsidan beror på att din sida inte har så lång tid på sig att fånga besökarens intresse, innan vederbörande drar vidare i sajberspejs. En ny besökare bör också få intrycket av att här händer det grejor. Då ökar möjlighetenatt den besökaren förvandlas till en återkommande besökare.
  3. Fyll sidan med bra innehåll
    Bedövande bilder, fantastiska fonter, fräsiga finesser, tung teknik… Allt sådant är snart bortkastat om sidan inte innehåller något av värde för besökaren. Innan du bygger hemsidan har du förstås bestämt vad du ska ha den till: informera, propagera, sälja, utbilda, inspirera…? Sätt ett tydligt mål! Vad har besökaren – eller för all del du själv – för nytta av din hemsida?