Hantera frustration – konkretisera!

Jag är en mycket envis och tålmodig person när det handlar om att till exempel lösa problem. Då håller jag på, med olika angreppsvinklar, metoder och funderingar, tills jag lyckas. Men när det gäller saker som inte jag kan kontrollera, då är det sämre ställt med tålamodet. Jag kan bli både frustrerad, irriterad, ledsen och arg av och på saker som jag egentligen inte kan påverka, vilket förstås bara skadar mig själv. Så för min egen skull så har jag utvecklat en sorts handlingsplan, en checklista kan man väl kalla det, att ta till när frustrationen attackerar. Kanske kan någon mer ha nytta av detta?

  1. Konkretisera problemet
    Vad är det rent konkret jag är frustrerad över?
    Exempel: jag hör inget angående det jobb jag har sökt.
  2. Konkretisera påverkan
    Hur påverkar eller skadar problemet mig i praktiken?
    Exempel: det är jättetråkigt att inte få besked, men det gör mig ingen fysisk eller psykisk skada.
  3. Konkretisera åtgärden
    Vad kan jag faktiskt göra för att lösa problemet (som jag kommit fram till i punkt 1)?
    Exempel: vänta.
  4. Utvärdera och följ upp
    Har jag gjort det jag kan göra? Om inte, kan jag göra något mer?
    Exempel: om jag inte hört något om fyra veckor så ska jag mejla till företaget och fråga hur det går. Väntetiden ska jag fylla med roliga aktiviteter, som att plugga och träna.
  5. Följ planen
    Nästa gång frustrationen slår till, läs igenom planen igen och fortsätt att följa den.
    Exempel: ”…det har gått ännu en vecka och de har fortfarande inte hört av sig…” Fortsätt vänta. Om tre veckor ska jag mejla till dem och fråga om status. Tills dess har jag annat att göra.