Vi lär i bilder

Den här helgen är jag på studieträff, en månadsvis återkommande aktivitet på distansutbildningen till IT-pedagog som jag nu har bara ett par månader kvar till examen på. Vid middagsbordet diskuterade några av oss våra olika fördjupningsarbeten och en klasskamrat berättade engagerat om sitt ämne: hur man lär sig. Det finns mängder av forskning men tyvärr också många myter och missförstånd. Tron att vi lär oss saker på olika sätt, det vill säga har olika inlärningsstilar, är en seglivad myt som flera forskare sliter sitt hår för att få bland annat skolvärlden att släppa taget om. Det är, berättade klasskamraten, bevisat gång på gång och bortom allt rimligt tvivel att vi ALLA lär oss och minns genom framför allt bildkopplingar. Däremot har vi ALLA olika favoritsätt på vilka vi helst får information presenterad för oss: en del gillar att lyssna, andra vill läsa, några uppskattar mest att bli visade, medan ytterligare andra vill prova sig fram på egen hand. Men oavsett hur vi föredrar att ta emot information – blivande ny kunskap – så gör vi minneskopplingarna med bilder. Prova själv att memorera en lista med saker: om du i ditt huvud/framför dina ögon sätter bilder till orden så blir de plötsligt lättare att komma ihåg, eller hur?!

Torkel Klingberg: ”Hjärnan använder sig gärna av bilder och rumsliga dimensioner för att lagra abstrakt information

Jonas Hjalmar BlomLångtidsminnet utgörs av associationer och kopplingar mellan ord, bilder, begrepp, tankar och känslor.

Gabriella Wejlid: Nya associationer i hjärnan /…/ skapar en helt ny bild och gör en helt ny koppling.