Så skriver du en bra webbtext

Webbtexter lever en hård tillvaro. De skumläses på några sekunder och måste på den tiden fånga läsarens intresse så pass att vederbörande vill läsa vidare. Oavsett vad ditt mål med texten är – att underhålla, upplysa, provocera, informera, överraska? – så har du nytta av att tänka på detta:

Rubriken ska locka till fortsatt läsning. Den bör innehålla ett aktivt verb (t.ex. ”skriver” istället för ”skrivs”) och nyckelord som din tänkta läsare kan tänkas söka efter på Google eller annan sökmotor. Lagom längd för en webbtextrubrik är sex-åtta ord. Det är också viktigt att rubriken klarar sig själv, utan bild. För vem begriper och grips av intresse för en rubrik som ”Nu rullar vi vidare!” om den inte illustreras av en klämmig bild på företagets personal i den nya firmabilen?

Ingressen visar vad läsaren kan förvänta sig av texten. En lämplig ingress på webben är tre till fyra meningar lång och berättar i komprimerad version vad som kommer att finnas i texten. 80% av dina läsare kommer inte längre än till rubrik och ingress. Så om du har ett budskap att förmedla: se till att få med det i ingressen!

  • Skriv det viktigaste först! Många läser bara rubrik och ingress, resten av texten skumläses i bästa fall.
  • Ögat letar efter saker att ta fasta på och läsa mer om. Skapa textdetaljer som sticker ut.
  • Punktlistor bör inte innehålla fler än fem punkter.
  • Verb livar upp – byt ut substantiv mot verb och se vad som händer med din text!
  • Sätt läsaren i fokus. Skriver du för människan gör du även Google glad och din text hittas lättare.

1 kommentar på “Så skriver du en bra webbtext”

Kommentarer har stängts av.