Att fånga en läsare

Du vet hur det kan vara ibland… Du läser, ögonen flyter över texten i jämn takt, hjärnan blir varken överlastad eller rastlös utan bara följer med. Texten är som en stadig räls, ett spår du inte tappar. Då och då höjer du ett ögonbryn eller fnissar till, hjärnan verkar fortsätta på eget bevåg utifrån det du nyss läste. Du minns vad du läst och du förstår vartefter, utan att några frågor uppstår eller att hemsnickrade hypoteser krävs för att du ska begripa vad du läst hittills. Det är helt enkelt lätt att läsa, du belönas löpande för din tid och insats. Sådana texter vill vi läsa, och helst också kunna skriva. Men hur?

Det sägs att man som skribent har tio sekunder på sig att fånga läsaren. Du som skriver måste liksom kvalificera dig, förtjäna den uppmärksamhet som läsaren kan tänkas ge din text. Omgående övertyga läsaren om att din text är värd att läsas, att det kommer att bli mer givande än jobbigt att läsa den. En sak är säker – hur du inleder din text avgör om den blir läst eller inte. Gör så här:

Börja med att lokalisera vad i ditt budskap, det din text ska handla om, som är nytt, intressant och användbart för läsaren. Varför vill du skriva om just detta just nu? Berättelsen ska sedan börja alldeles före det starkaste eller tydligaste ögonblicket i historien! Man fångar alltså läsaren genom att börja starkt, intensivt, mitt i och rakt på. Och sen levererar man resten av historien allt eftersom – späckat med energiska toppar förstås. Så där ja, nu har du läsaren på kroken!