En dubbelt så lång berättelse

Med hjälp av Makete-metoden skrev jag förra inlägget en berättelse med blott fyra meningar. Makete-metoden är ett sätt att förklara och lära ut berättande. Metoden används i en del skolor och utgår från dramaturgin, berättandets ”grammatik” som förklarar hur vi kan nå fram med vårt budskap genom en berättelse. Nu ska jag fortsätta i enlighet med metoden och göra min berättelse dubbelt så lång. Till min hjälp tar jag några verktyg som varje författare har nytta av, nämligen gestaltning, inre monolog och replik. Häng med!

Tomten ska även denna jul dela ut massor av julklappar till mängder av snälla barn.
Här fyller vi på med gestaltning, t.ex. hur en kroppsdel rör sig:
Han kliar sig i huvudet.

Men renarna som drar tomtens släde med överljudsfart har fått mul- och klövsjuka.
Sen lägger vi till en gnutta inre monolog, t.ex. att tomten tänker något:
”Hur i allsindar ska jag lösa det här?”

Som genom ett mirakel ställs höghastighetståg från Japan till tomtens förfogande.
Mer gestaltning:
Tomten hoppar och studsar så att hans röda mössa åker ner över hans ögon.

Tomten kommer att susa jorden runt i en hastighet av flera hundra kilometer i timmen och dela ut julklappar, så fort att ingen pappa hinner ut och ”köpa tidningen”.
Och nu – replik! Tomten uttalar sig:
 – Det blir sannerligen en god jul för alla!

Tomten ska även denna jul dela ut massor av julklappar till mängder av snälla barn. Han kliar sig i huvudet. Renarna som drar tomtens släde med överljudsfart har fått mul- och klövsjuka! 
”Hur i allsindar ska jag lösa det här?”
Som genom ett mirakel ställs höghastighetståg från Japan till tomtens förfogande. Tomten hoppar och studsar så att hans röda mössa åker ner över hans ögon. Nu kommer han ju att susa jorden runt i en hastighet av flera hundra kilometer i timmen och dela ut julklappar, så fort att ingen pappa hinner ut och ”köpa tidningen”.
 – Det blir sannerligen en god jul för alla!