Mikrolärande – lärande som fastnar!

Ett av problemen med traditionell utbildning är att upp till 80 % av det vi lär oss glöms bort inom 30 dagar. Dessutom har tidsbristen och vårt alltmer digitaliserade liv förändrat vårt sätt att tillgodogöra oss kunskap och information. De flesta av oss är idag beroende av våra smartphones för att hålla oss uppdaterade.

Inte så konstigt alltså att mikrolärande (micro-learning) seglat upp som ett vinnande recept. Mikrolärande baseras på kognitiv forskning om hur information fastnar i långtidsminnet. Genom att reducera överflödig information och plocka ut essensen sänks tröskeln för att lära nytt. Digital teknik gör sedan kunskapen lättsmält genom att portionera ut den i munsbitar som eleven enkelt kan tillgodogöra sig när och var den vill. Exempelvis under ”dötid” i tunnelbanan eller på bussen.

Så vad ska man tänka på när man sätter igång och utformar mikrolärande? Jo, se till att det är:

  • Interaktivt. Se till att innehållet verkligen engagerar.
  • Portionsförpackat. Servera inte eleverna större munsbitar i taget än de kan ”tugga” i sig.
  • Dynamiskt. Varva text med bilder, videofilmer och länkar för att göra lärandet lättare och roligare.
  • Direkt återkoppling. Uppdatera löpande eleverna om deras framsteg i utbildningen.