7 knep som hjälper dig att bli bättre på att samarbeta

Att kunna samarbeta är lika viktigt i privatlivet som på arbetsplatsen, men det kan många gånger vara svårt. Med hjälp av dessa enkla knep blir du en expert på att samarbeta.

  1. Ta inte allt personligt! Det är inte alltid så lätt att skaka av sig kritik eller motsättningar som dyker upp på jobbet. Men det är viktigt att försöka att inte ta allt personligt. Tänk dig att det bara är ditt arbets-jag som ska ta åt sig av kritiken, och inte ditt privat-jag.
  2. Skapa VI-känsla! I grupparbete är det viktigt att man skapar en gemenskap där man försöker hjälpa varandra. Om någon i gruppen är ny eller behöver extrahjälp är det viktigt att se det som hela gruppens uppgift att lösa och inte bara den personens bekymmer.
  3. Välj dina krig! När man ska samarbeta med andra människor kan det vara någon som inte håller med dig, eller inte bejakar dina idéer. Försök att välja dina strider. Att kompromissa kommer gynna både dig själv och hela gruppen.
  4. Kritisera inte inför andra! Om du inte kommer överens med någon eller vill ge någon konstruktiv kritik är det bättre att du gör det enskilt till den personen, och inte framför hela gruppen.
  5. Ha en positiv inställning! Det har gjorts studier som visar att känslor smittar av sig på andra människor snabbare än vi tror. Men att vara negativ kan inte bara vara smittsamt för andra, utan det kan även framställa dig i dålig dager. Försök därför att vara positiv till andra personers tankar och idéer.
  6. Var effektiv! Tidsbrist är något som de flesta är drabbade av, så försök vara så effektiv du bara kan. Dubbelkolla vilka som faktiskt behöver delta på ett inbokat möte, och hur ni bäst kan utnyttja den utsatta mötestiden.
  7. Lär känna den du ska samarbeta med! Jobbet blir ofta både mer effektivt och roligare när du lär känna den eller de personer du ska jobba med.

Källa: ClasOhlson