Cykling gör dig smart, smal och sexig!

Det är viktigt att röra på sig varje dag. Cykling är en väldigt nyttig vardagsmotion med oväntade effekter.  Genom att cykla blir du:

  • Gladare 
    Cykling och motion i allmänhet kan ge effekter liknande de som antidepressiva mediciner ger. En studie från YMCA visade att aktiva personer generellt mådde över 30 procent bättre än inaktiva.
  • Lugnare till sinnet
    I en studie fick kliniskt deprimerade först cykla och sedan meditera. På åtta veckor blev personerna i studien mindre deprimerade.
  • Smartare
    När man rör på sig ökar genomströmningen av blod i hjärnan, vilket är bra. Studier har visat att cykling kan motverka Alzheimers hos äldre personer. Cykling kräver närvaro och stimulerar delar i hjärnan som har med beslutsfattande att göra.
  • Sexigare
    En studie från universitetet i Texas visade att 20 minuters cykling ökade genital känslighet hos kvinnor. Och det även i fall där personerna åt antidepressiv medicin.
  • Smalare 
    Såklart! En timme med snurrande trampor bränner mellan 400 och 1 000 kalorier, beroende på intensitet och cyklistens vikt. Att cykla bygger även muskler och en kropp med mer muskler bränner fler kalorier.

Dessutom gör cykling att:

  • Skador läker snabbare. Patienter med smärtor i knäna blev bättre av cykling.
  • Leder och ligament skonas. Jämfört med löpning är cykling snällare mot kroppens utsatta delar.
  • Stresspåslaget minskar. En studie från New Economics Foundation visade att cykelpendlare inte är lika stressade som de som pendlar kollektivt eller med bil.
  • Blodtrycket sjunker. Om man rör på sig dagligen löper man cirka 30 procents lägre risk att drabbas av högt blodtryck.
  • Självkänslan växer. Känslan av att klara saker stärks. Och motion fyller kroppen med endorfiner och adrenalin och en känsla av ”Kom an bara, världen!
  • Du lever längre. Personer som byter ut bilen mot cykeln lever 3 till 14 månader längre än de som inte byter.
  • Immunförsvaret stärks genom ökad produktion av livsviktiga proteiner och genom att lata vita blodceller väcks till liv.

Så sätt igång! Ut och trampa – i skogen, på vägen, till jobbet, för en picknick… Du har massor att vinna!

Källa: Allas

  1. Ping: Träningstips vid artros och ledvärk | Mirre MCSS
  2. Ping: 7 tips för att inte avslöjas som cykel-nybörjare ;-) | Mirre MCSS

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.