8 tips för lyckas med en beteendeförändring

Förstå och använd förändringsfönster
När man förstår vid vilken tid, plats eller situation målgruppen är mer mottaglig för förändring, är det lättare att lyckas med en beteendeinsats.

Bygg på drivkrafter
Olika målgrupper kan ha olika drivkrafter för viljan att förändra sitt beteende. För en del är hälsan viktigast, för andra är det pengar. Det kan också handla om önskan att vara först med något nytt eller att göra som alla andra.

Förenkla och tillgängliggör
Människor väljer av naturen det som är enklast och ger minst motstånd. Vill man få människor att frivilligt byta ett beteende mot ett annat, bör det nya kännas enklare än det gamla. Ett nytt beteende kan annars kännas som en tröskel i sig. Om man på sikt vill att människor ska göra på ett nytt sätt, kan det vara bra att först låta dem prova. En beteendeförändring uppstår sällan av sig själv, det behövs lite hjälp på traven för att inte steget ska kännas så stort.

Synliggör effekten
En förändring kan kännas mer motiverande och begriplig om den synliggörs. Visualisering kan användas under olika faser av ett beteende, till exempel genom att synliggöra miljöpåverkan eller samspelet med andra inför ett val eller visa effekten medan man gör något eller resultatet efter en handling.

Gör det attraktivt
Forskning visar att positiva känslor gör oss mer nyfikna och lösningsinriktade. När vi upplever att vi har handlingsutrymme/kan påverka är det troligare att vi kommer agera. Därför är det ofta mer framgångsrikt att locka istället för att hota om man vill ändra ett beteende långsiktigt. Om man kan ge ett beteende högre status eller göra det till norm, är också sannolikheten högre att det är ett beteende som fler anammar.

Bygg relationer och skapa gemenskap
Flera framgångsfaktorer handlar om att bygga relationer i någon form. Tillit och förtroende är till exempel viktigt om du ska vilja dela något med andra. Gemenskap och delaktighet skapar både motivation och engagemang, stärker den sociala normen och ger styrka genom att man gör något tillsammans. Utnyttja kraften av att människor vill göra saker tillsammans. Visa att även små saker kan ha stor effekt när vi hjälps åt.

Återkoppla
Genom att tacka eller återkoppla till den som gjort en förändring eller handlat på önskat sätt, får man bekräftelse och blir sedd. Det gör att beteendet känns mer meningsfullt och gör det mer troligt att beteendet upprepas. Sociala medier och digitala plattformar, kan vara till stor hjälp när man vill bygga relationer och skapa gemenskap kring en fråga.

Våga
Att våga försöka, våga prova något nytt, våga tro på sin idé… Att våga är en viktig framgångsfaktor när man vill skapa förändring. Många bra idéer går om intet för att man inte vågar ta risken att misslyckas. Men inget farligt kommer hända. Bättre då att testa sin idé i liten skala och se om det fungerar.

Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet