7 tuffa frågor – och bra svar – på anställningsintervjun

Ska du på anställningsintervju? Grattis, ett steg närmare jobbet! Då kommer du säkert att få svara på en eller flera av nedanstående frågor. Här får du tips på hur du svarar bäst på dem:

1. Kan du berätta lite om dig själv?
Det duger inte att börja prata lyriskt om att du gillar att sticka eller att du har en katt – men att börja mala om varenda anställning du haft är inte bättre. Lyft istället fram de fyra saker du lyckats bäst med. T.ex. berätta om hur du tidigare lyckats dra in pengar eller sparat pengar åt ett företag.

2. Hur fick du reda på det här jobbet?
De flesta arbetsgivare gillar att anställa personer som har referenser som de känner till. Därför är det läge för dig att lyfta fram om du har kontakter inom företaget. Men om det nu inte är genom kontakter du fått reda på jobbet utan kanske på ett event eller en annons, förklara då vad det var med just det här jobbet som fick dig intresserad och varför du är perfekt för det.

3. Vad vet du om företaget?
Självklart ska du ha gjort din läxa och kollat upp den potentiella arbetsgivaren. Men nöj dig inte med bara lite allmän info. Kolla affärspress, tidningar och andra uppgifter om bolaget du kan hitta för att se vad företaget har på gång. Försök att räkna ut hur deras strategi ser ut och vilka mål som ligger bakom. Företagskulturen är också viktigt så se till att du känner till lite om den och känner att du kan passa in i den.

4. Vilka är dina största styrkor?
Här får du en ny chans att hamra in vad du lyckats med, din kompetens och din erfarenhet. Försök att anpassa svaret så att det inte bara är det du tror intervjuaren vill höra, utan också får med sådant som är relevant för rollen – och mer specifikt än sådant som ”kommunikation”.

5. Vilka är dina svaga sidor?
Det kan tyckas uppenbart men låt bli sådant som att du brukar vara försenad eller att du inte jobbar bra i team. Att du inte har några svagheter är inte heller ett bra svar. Idealsvaret är snarare ett som visar att du känner dig själv, förstår vilka delar du kämpar med professionellt och också lägger till vad du gör för att förbättra dig. Om du exempelvis tycker det är svårt att prata inför andra men har börjat träna på det genom att gå med i någon förening så är det en godbit som du ska se till att få med.

6. Vad har du lyckats bäst med professionellt?
En fråga som ger dig ytterligare en chans att peka ut dina jobbframgångar och också beskriva dem mer detaljerat och med mer fakta. Arbetsgivarna vill veta hur du kan hjälpa dem att tjäna eller spara pengar.

7. Berätta om en konflikt eller en utmaning du haft på jobbet och hur du hanterat det?
Konflikter uppstår, så det är inte konstigt att en arbetsgivare vill veta hur du agerar i en sådan situation. Hur hanterar du en kollega som du retar dig på? Hur klarar du att fatta, eller ta emot, svåra beslut? Bästa sättet att svara på det är att måla upp situationen och sedan förklara hur du agerade. Helst också hur det hela löste sig på ett bra sätt.

Källa: Computer Sweden