7 knep som hjälper dig att bli bättre på att samarbeta

Att kunna samarbeta är lika viktigt i privatlivet som på arbetsplatsen, men det kan många gånger vara svårt. Med hjälp av dessa enkla knep blir du en expert på att samarbeta.

  1. Ta inte allt personligt! Det är inte alltid så lätt att skaka av sig kritik eller motsättningar som dyker upp på jobbet. Men det är viktigt att försöka att inte ta allt personligt. Tänk dig att det bara är ditt arbets-jag som ska ta åt sig av kritiken, och inte ditt privat-jag.
  2. Skapa VI-känsla! I grupparbete är det viktigt att man skapar en gemenskap där man försöker hjälpa varandra. Om någon i gruppen är ny eller behöver extrahjälp är det viktigt att se det som hela gruppens uppgift att lösa och inte bara den personens bekymmer.
  3. Välj dina krig! När man ska samarbeta med andra människor kan det vara någon som inte håller med dig, eller inte bejakar dina idéer. Försök att välja dina strider. Att kompromissa kommer gynna både dig själv och hela gruppen.
  4. Kritisera inte inför andra! Om du inte kommer överens med någon eller vill ge någon konstruktiv kritik är det bättre att du gör det enskilt till den personen, och inte framför hela gruppen.
  5. Ha en positiv inställning! Det har gjorts studier som visar att känslor smittar av sig på andra människor snabbare än vi tror. Men att vara negativ kan inte bara vara smittsamt för andra, utan det kan även framställa dig i dålig dager. Försök därför att vara positiv till andra personers tankar och idéer.
  6. Var effektiv! Tidsbrist är något som de flesta är drabbade av, så försök vara så effektiv du bara kan. Dubbelkolla vilka som faktiskt behöver delta på ett inbokat möte, och hur ni bäst kan utnyttja den utsatta mötestiden.
  7. Lär känna den du ska samarbeta med! Jobbet blir ofta både mer effektivt och roligare när du lär känna den eller de personer du ska jobba med.

Källa: ClasOhlson

Måndag! Trivs du på jobbet?

Måndag morgon. Du släpar dig till jobbet och undrar vad du gör där. Kanske är det så illa att du vantrivs? Då bör du överväga att säga upp dig – det kan faktiskt vara det bästa för din mentala hälsa! Med tanke på hur stor del av vår vakna tid vi tillbringar på jobbet är det inte så förvånande att vår hälsa påverkas negativt när vi inte gillar vårt arbete. En australiensisk studie har till och med visat att det är sämre för välmåendet att vantrivas på jobbet än att vara arbetslös.

Man kunde konstatera att hur lycklig en anställd är beror på jobbets psykosociala aspekter, såsom hur stor kontroll, frihet och variation arbetet innebär. Studien visade också att det är sämre för hälsan att ha ett dåligt jobb, än att inte arbeta alls. Ett dåligt jobb definierades som att vara tråkigt och erbjuda dålig lön, ha låg flexibilitet och bristande jobbsäkerhet. Det kunde också handla om att arbetsuppgifterna låg under den anställdes kompetensnivå.

Så det kanske är dags att ta en funderare: mår du så bra som du skulle kunna göra? Eller kan du göra någon förändring som får dig att må bättre?

Källa: MåBra

Tips för mental styrka

Hur står det till med din mentala styrka? Vill du bli starkare? Naturligtvis finns ingen mirakelmetod. Men här är några tips, som hjälpt bland andra Carolina Klüft på vägen.

Det är viktigt att hitta stöd i omgivningen, och empatin och förståelsen för andra människor. Man måste inte vara duktig enbart på egen hand. Med hjälp av andra kan man få så mycket mer.

Att våga analysera sig själv är viktigt för att komma närmare sina känslor, och kunna identifiera vad som är lätt och vad som är svårt. Reflektion, helt enkelt. Att stanna till och formulera något, skriva ner eller prata med någon.

Dina prestationer är en bonus. Det förgyller, det utmanar och får dig att lämna din trygghetszon och lära massor om dig själv. Men: Den du är som människa, den du är mot dina medmänniskor, det är det som du ska basera bilden av dig själv på.

Det är stärkande att våga kliva utanför det som känns tryggt. Men du måste samtidigt bygga upp ett skyddsnät kring dig. För när du faller, och det gör alla, så är det bra att ha någonting som tar emot dig.

Ett misslyckande är en dold lärdom. Man vinner alltid något av det. Det är ju inte roligt att misslyckas, men när det sker kan man få en fin lärdom av det, som kan bli till en seger.

Är du mentalt stark?

Träning, motion, återhämtning, sömn… Ja, det är ämnen som gärna återkommer på den här bloggen. Den gemensamma nämnaren är att det är saker som, även utan att man överdriver dess utövande, hjälper oss att må bra. Och må bra, det tycker jag är något man ska sträva efter! En sak man inte heller ska glömma bort i det här sammanhanget är den mentala styrkan. Det är inget man föds med, utan det kräver en hel del övning. Hur står det till med den för din del? Här är 7 tecken på mental styrka:

  1. Du lyckas hålla balans mellan känslor och logik.
  2. Du känner genuin glädje över andras framgång.
  3. Istället för att skryta med dina kunskaper, väljer du att utveckla dem.
  4. Din självkänsla bygger på vem du är som person och inte vad du gör.
  5. Du har inte svårt för att visa tacksamhet.
  6. Du ställer dig positiv till nya saker och lär dig gärna från din omgivning.
  7. Du har en bra balans mellan att acceptera dig själv och att förbättra dig själv.

Källa: ClasOhlson

8 tips om sömn

Åtta vanliga myter och orosmoment om sömn, och tips på hur du hanterar situationerna:

1. Man behöver 8 timmars sömn per natt
Det finns inget bestämt antal timmar som gäller, utan det är väldigt olika för olika personer. Från 50-årsåldern behöver vi också sova mindre än när vi är yngre. Fungerar du bra under dagen? Då behöver du nog inte mer sömn än du redan får.

2. Det är farligt för hälsan att sova dåligt
Hälsoproblem är beroende av många olika riskfaktorer. Det går inte att säga att just sömnproblem skulle vara farligast. Troligen är oron för att bli sjuk mer ohälsosam än sömnproblemen i sig. Fokusera mer på helhetsbilden. Är du rökfri, dricker måttligt, rör på dig och äter bra? Det ger en massa pluspoäng på hälsokontot. Det är inte säkert att man får för lite sömn bara för att man har svårt att somna eller vaknar ofta. Ofta sover vi tillräckligt utslaget över veckan, även om det inte är så sammanhållet som vi skulle önska.

3. Jag kommer inte att orka med dagen
De flesta klarar av allt de planerat, även dagen efter en dålig natt. Man kan förstås bli trött fram på eftermiddagen, men det är mänskligt. Det är inte ditt fel att du sovit dåligt, det enda du kan göra är att anpassa dig. Gör så bra du kan efter de förutsättningarna som råder just nu. Varför inte testa en ”power nap” på 6 minuter?

4. Det går inte att ta igen förlorad sömn
Jodå, natten efter en dålig sömn kompenserar hjärnan med att gå ner snabbare i djupsömn. Då ser kroppen till att reparera sig.

5. Timmarna före midnatt är viktigast att sova
Det spelar ingen roll för sömnkvaliteten när på natten vi somnar, det viktiga är att det är mörkt i sovrummet. Däremot sover vi som djupast de tre första timmarna av sömnen. Alltså, timmarna efter att vi väl har somnat.

6. Om jag inte somnar i natt heller så är det kört
Om du inte somnar i natt så kommer du säkert sova bättre i morgon när kroppen kompenserar för sömnbristen. Ett tips är att inte ligga i sängen mer än tiden du tänkt sova. Är du fortfarande vaken efter en halvtimme, så gå upp och gör något halvtrevligt och lugnt: läs en bok, ta ett glas varm mjölk. Lägg dig igen när du känner dig sömnig, gäspar och vill blunda.

7. Tankarna löper amok, jag kommer aldrig att komma till ro!
En stund före läggdags: skriva ner allt du tror att du kommer oroa dig för, och lägg upp en plan. Det kan vara så enkelt som: ”Detta är inget jag kan göra något åt, så släpp” eller ”Tar tag i det i morgon” – och så vidare. Om tankarna ändå kommer smygande när du lagt dig så säg åt dig själv att du redan tänkt färdigt. Det luriga med oro är att man kan uppleva att man håller på med problemlösning, när man egentligen bara ligger och ältar. Påminn dig också om att hjärnan inte fungerar optimalt på natten, banala saker kan kännas som enorma katastrofer. Testa att tänka i bilder: lägg varje orolig tanke på en barkbåt och se den flyta iväg…

8. Åh, nu vaknar jag igen vid fyratiden och är kissnödig – och sedan kan jag inte somna om
Det här händer oss alla ibland, det gör ingenting, och det är faktiskt lika normalt som att sova hela natten. Under bondetiden sov de flesta i två skift, man var uppe ett par timmar mitt i natten och gick sedan och la sig igen. Hos en del av oss finns det där mönstret kvar i arvsanlagen.

Källa: MåBra