Paus

Nu tar jag paus från bloggandet ett tag.

Jag vet inte vad jag ska skriva om och har väl helt enkelt tappat både riktning och glöd i mitt skrivande. Under den närmaste månaden, när jag funderar ut vad jag faktiskt vill skriva om som dessutom kan intressera någon annan än mig själv, så kommer jag att passa på och flytta den här sajten till ett annat webbhotell. Adressen och domänen förblir densamma så behåll ditt bokmärke!

Om sådana där uttryck får dig att klia dig i huvudet, eller om du tycker att din smartphone är svår att förstå, ditt nätverk känns segt eller din skrivare absolut inte vill kommunicera med din dator, så tycker jag att du ska besöka MirTechs sajt. MirTech är mitt IT-konsultföretag, som jag drivit sedan 2001 och genom det kan jag få IT att fungera bra för dig!

Har du förslag på vad jag borde blogga om?
Tipsa gärna genom att kommentera detta inlägg!

Bästa knäcken!

Knäck är klassiskt julgodis. Den godaste och snabbaste knäcken gör du med hjälp av mikrovågsugnen. Här är receptet som kompletterar skumtomtarna och pepparkakshuset!

Till kokningen behöver du en stadig glasskål som rymmer minst 2 liter och förstås tål mikrokörning. Tidsangivelsen stämmer för en ugn med 700W effekt – är din ugn starkare eller svagare så får du dra ifrån eller lägga till någon minut. Prova alltid med ”kulprovet” (en klick knäcksmet i kallt vatten ska direkt gå att forma till en mjuk kula) för att få den konsistens som passar dig bäst!

Blanda i glasskålen:

  • 1 dl strösocker
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl sirap

Kör i mikron på full effekt, utan lock, i 12 minuter.

Ta ut formen från mikron – varning för varm smet! – och gör kulprovet.
När konsistensen är rätt, blanda om så önskas i:

  • 2 tsk smaksättning: kanel, kardemumma, vaniljsocker eller pepparkakskrydda
  • 1 dl solrosfrön, hackade nötter eller kaksmulor

Bred ut smeten på bakplåtspapper (eller häll i formar om du har tid, ork och lust),
låt stelna, skär upp och NJUT!

Minska stressen i jul!

Klockan 22 på julaftonskvällen kulminerar antalet hjärtinfarkter i Sverige. Då är risken att drabbas 37 procent högre än en vanlig dag. För att skydda hjärtat kan man dra ner på alkohol i synnerhet och mat i allmänhet. Men det finns också knep för att dra ner på förväntningarna i jul:

  • Korta ner längden på släktbesök för att skapa tid för t.ex. meditation eller en skogspromenad.
  • Försök att vistas ute i naturen, helt utan krav på träning eller andra aktiviteter.  Naturen sänker vår stressnivå och stimulerar sinnena på ett rofyllt sätt.
  • Möt dig själv med självmedkänsla​​ istället för självkritik när dina krafter inte räcker till. Självmedkänsla aktiverar vårt “lugn och ro”-system.
  • Planera in egentid, helt i tystnad. Socialt umgänge kostar på, även om det är trevligt. Prova att meditera en liten stund varje dag.
  • Gå hem från julfesten medan du har lite marginal kvar. Bestäm gärna en “gå hem”-tid i förväg.​​ Då får du energin att räcka dagen efter också.
  • Våga visa känslor, särskilt inför dina barn.  Det lär dem att man ska ta sina behov på allvar och att man behöver skapa tid för återhämtning  när man mår dåligt.

Källa: Må Bra

Hur har du det med matvanorna?

Matvanor och måltider är viktiga – då kan vi njuta av goda smaker, umgås, ha roligt och kanske ta del av andra kulturer på samma gång. Bra matvanor är en förutsättning för att vi ska må bra och utvecklas på bästa möjliga sätt, men även för att kunna prestera bra på jobbet och i skolan, ha kul på fritiden, och lyckas i sport och idrott.

Det finns ju både nyttig och onyttig mat. Med nyttig mat menar vi ofta mat som ger oss den energi och den näring som kroppen behöver, medan onyttig mat är mat som kan orsaka ohälsa och sjukdom. Många av våra vanligaste sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom, vissa cancerformer, typ 2-diabetes, fetma och till och med benskörhet hänger ihop med våra matvanor. Om maten inte smakar bra eller inte serveras på ett trevligt sätt i en trevlig miljö, finns det risk att vi inte äter den – oavsett hur nyttig den är.

Visste du att:

  • Drygt 40 procent av pengarna vi lägger på mat går till sådant som vi inte behöver ur näringssynpunkt.
  • Att producera kött kräver 10 gånger mer energi än vegetabilier.
  • 1 kilo tomater ger 10 gånger mer utsläpp av växthusgaser än samma mängd morötter.

Handen på hjärtat: hur bra är dina matvanor?

6 tips för bra sömn

Är du pigg när du vaknar? Då har du sannolikt fått tillräckligt med sömn. Om du däremot känner dig trött långt in på eftermiddagen, har du absolut sovit för lite. I genomsnitt sover en vuxen svensk sex timmar och
53 minuter under vardagar. När man sover får kroppen möjlighet att återhämta sig och bearbeta allt nytt man lärt sig under dagen. Att sova gott om natten gör att man orkar prestera, koncentrera sig och vara kreativ under dagen. Med andra ord är sömnen viktig för att man ska kunna lära sig nya saker, minnas och för att ge hjärnan arbetsro. Sömnen är faktiskt lika viktig som vatten och mat. Sömnbrist påverkar också ämnesomsättningen och aptiten. Här är sex tips för att sova bättre!

  1. Försök att lägga dig och stiga upp ungefär samma tid varje dag. Oregelbundna sovtider gör att kroppen lätt hamnar i obalans.
  2. Rör på dig och var ute i dagsljus en stund varje dag – då sover du bättre.
  3. Försök att inte fastna vid skärmen precis innan du går och lägger dig.
  4. Det är lättare att somna ifall du har varvat ner lite innan du ska lägga dig.
  5. Skapa ett mysigt sovrum med mörka gardiner, lite lägre temperatur och dämpad belysning.
  6. Lite för många sena kvällar? Sov någon halvtimme på eftermiddagen, inte mer, så hittar du tillbaka till dina rutiner.